Zatímco dříve převládala ve společnosti mechanická solidarita a cílem
socializace bylo v podstatě splynutí jedince s komunitou, jasně vymezené
poměrně úzkým okruhem hodnot a norem, společnost moderní svou orga–
nickou solidaritou podle Durkheima nechává v rámci socializace prostor
pro individuální modifikaci kolektivního vědomí. Určitá volnost tak para–
doxně přispívá k větší soudržnosti.
Nepřijetí či odmítnutí hodnot a norem společnosti je pak podle Durk–
heima jednoznačně chybou individua, které nedokáže přijmout za své „vše–
určující“ kolektivní vědomí.
Normálně socializace probíhá shodou individuálního jednání a kolektiv–
ního vědomí. 
Touto myšlenkou, propagující zcela plně konsenzus, se Durkheimova
teorie stává snad až příliš konzervativní (Kabátek a kol., 1994).
Více „konfliktní“ je zcela určitě Freudovo pojetí. Ten socializaci či akul–
turaci chápe jako interakci kultury dané společnosti a pudové podstaty člo–
věka. Jako proces převádění vnějších tlaků kultury na tlaky vnitřní střetá–
váním jednotlivých vrstev osobnosti, které umožňují relativně uspokojivou
konfrontaci endogenních (pudových) a exogenních (kulturních) požadavků. 
Rozlišuje dvě cesty smysluplné socializace, tedy přetváření nepřijatel–
ných, nevyhovujících pudů. Cestu interní a cestu externí, zastoupenou vý–
chovou, socializací. Ovšem vliv kultury, vznikající zříkáním se pudového
a vyžadující neustálé potlačování pudových tendencí, neoznačuje Freud za
jednoznačně pozitivní. „Kulturní“ tlak prý velmi často působí na jednání
lidí bez ohledu na jejich pudové motivace. Socializace tedy pudové tenden–
ce potlačí, a ty potom vystupují v určitých změněných, pro společnost snad
spíše přijatelných formách.
Za rozhodující označuje Freud v socializačním procesu období dětství,
zejména tři nejranější stadia psychosexuálního vývoje: orální, anální a fa–
lické, v nichž jsou nositeli socializačního působení především rodiče. Dítě
si postupně zvnitřňuje působení rodičů a přeměňuje je ve specifickou slož–
ku vlastní osobnosti ­ Superego.
Dětské Já ovšem není vybaveno schopností vysvětlit a pochopit některé
svoje prožitky a sepnutý mechanismus vytěsnění pak může stavět základy
budoucím neurózám. Původní vnější konflikt mezi jedincem a společností
se tak může změnit na konflikt samotné osobnosti.
Freudův názor, že tehdejší socializace spíše škodí, ji ale neodsouvá jako za–
nedbatelný proces vývoje lidského jedince. Důležité je totiž nikoli zamít–
34
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>